Lancia triomfeert op de Targa Florio

Erfenis op de wegen van de Madonie

Op 9 en 10 mei vierde de legendarische Targa Florio niet alleen de 109e editie van 's werelds oudste race, maar ook de langverwachte terugkeer van een waar icoon uit de autosport: Lancia. Omgeven door het kronkelende Madoniegebergte en het daverende enthousiasme van de Siciliaanse fans markeerde het debuut van de Lancia Trophy een historisch moment voor het merk. De gloednieuwe Ypsilon Rally4 HF was de onbetwiste ster en gaf het officiële startschot voor het one-make kampioenschap binnen het Italiaanse Rallykampioenschap (CIAR Sparco).

Met 19 Lancia-crews op de deelnemerslijst en 13 Under-35-coureurs die streden om een plekje in Lancia's ERC-team voor 2026, domineerde de nieuwe Ypsilon Rally4 HF van start tot finish: Lancia pakte de algemene overwinning, claimde elke podiumplek, veroverde 10 van de 14 topposities in de categorie tweewielaandrijving. Pisani-Biagi pakte de historische eerste overwinning van het nieuwe tijdperk, gevolgd door Pesavento-Michelet en Di Pietro-Dresti na een spannende strijd. Een resultaat dat zowel de technische volwassenheid van de auto als de ambitie achter het project bevestigt, waarvan sinds de lancering al meer dan 90 exemplaren werden verkocht.

Precisie in bochten, stabiliteit bij hoge snelheden, agressief remmen en zelfverzekerde handling: de Ypsilon Rally4 HF maakt indruk met zijn dynamische balans en pure rijplezier. Hij werd gebouwd op een lichtgewicht maar ultrastijf chassis met drievoudig verstelbare Öhlins-vering en een 212 pk sterke turbomotor en is het resultaat van een staaltje wereldklasse engineering, geleid door niemand minder dan rallylegende Miki Biasion, die een nieuwe generatie piloten blijft inspireren.

Lancia liet zich niet alleen opmerken tijdens de klassementsproeven. Fans werden getrakteerd op een complete rallyervaring, van een exclusieve lanceringsavond georganiseerd door Stellantis&You Palermo tot het immersieve Lancia Corse HF Village op de Universiteit van Palermo. Ze konden er genieten van testritten, hospitality en de expositie van de adembenemende Ypsilon HF. Duizenden bezoekers namen deel aan de festiviteiten en deelden hun enthousiasme via de sociale media. Het oordeel was duidelijk: Lancia is terug - met een vette knipoog naar de koppositie.

Na een triomfantelijk debuut op Sicilië is de Lancia Trophy nog maar net begonnen. Volgende stops: Rally Due Valli (30-31 mei), Rally Roma Capitale (4-6 juli), Rally del Lazio (13-14 september) en de grote finale in Rallye Sanremo (17-18 oktober). De toekomst van rally draagt een HF badge.

Tot dan!