De tijdloze waarden van Lancia

Lancia: het Italiaanse genie van rallye races tot de rode loper

Aan de ene kant icoon van stijl en elegantie uit de tijd, aan de andere kant legende van de rally en ongeëvenaarde records

Het erfgoed LANCIA, ICOON na ICOON

9 pictogrammen die de toekomst inspireerden

Het culturele erfgoed van Lancia is moeilijk na te vertellen door metaforen: zolang men de auto's niet ziet, begrijpt men niet volledig de waarde en het unieke karakter dat  de reputatie van dit glorieuze merk heeft gecreëerd. Hier vertellen de 9 iconen waaruit Lancia is gestart om zijn renaissance op te bouwen .

Aurelia B20

Geproduceerd van 1951 tot 1958, behaalde de onvergetelijke Lancia Aurelia B20 onmiddellijk een groot verkoopsucces. En onderscheidde zich in nationale en internationale wedstrijden.

Aurelia B24 Spider

"Grote en comfortabele sedan met verfijnde mechanica: voor het eerst verschijnt een auto met een 6 cilinders V motor, waaraan de ophangingen aan 4 onafhankelijke wielen en de differentieelslot achteras zijn toegevoegd. De generatie Lancia-auto's begint met de namen van Romeinse consulaire straten. Hij betreedt de filmgeschiedenis als hoofdrolspeler van de film "Il Sorpasso", waar hij wordt gereden door Vittorio Gassman + A22"

Flaminia

Gebouwd met een 2,5 liter V6. Het markeert een diepgaande evolutie vergeleken met Lancia Aurelia: de lijnen zijn moderner in vergelijking met de rondheid van het verleden, het interieur luxueuzer, de achterkant wordt gekenmerkt door de aanwezigheid van de staartvinnen. De presidentiele cabrioversie met lange wielbasis is nog steeds de ambtsauto van de president van de Italiaanse Republiek.

Fulvia Coupé

Met de overwinning op de Monte Carlo Rally in 1972 heeft de Lancia Fulvia Coupé 1.6 HF de Italianen benaderd en enthousiast gemaakt voor rally's, door de eerste stenen van een grandioos kasteel van Lancia overwinningen te leggen. Het begon met Fulvia en vervolgde met Stratos, Rally 037, Delta S4 en culmineerde vervolgens in Delta Group A-records.

Beta

De Beta (eerste ontwerpcode "Y1") was de eerste volledig nieuwe auto die Lancia presenteerde na de overname, in 1969, door Fiat. De Beta sedan had veel voordelen: hij was ruim ( dankzij de 254 cm wielbasis ), comfortabel en garandeerde uitstekende prestaties op de weg. Ontstaan uit een studie van Pininfarina, combineerde de Beta HPE sportiviteit en bruikbaarheid.

Stratos

Het rallywapen van het HF Racing Team dat debuteerde in de Tour del Corse in november 1972, uitgerust met de 2,4-liter V6-motor van de Ferrari Dino op een centrale positie, gemonteerd op een stevig frame. Hij won driemaal op rij de Monte Carlo Rally en driemaal het Wereldkampioenschap voor contructeurs.

Gamma

De Gamma sedan werd tegelijk met het model Coupé gepresenteerd op het 46e Autosalon van Genève in juni 1976. ( hoewel de marketing van de coupé pas in 1977 werd gelanceerd ). De kenmerken waren opnieuw in tegentrend, zoals bij de beste tradities van Lancia, t.o.v. de concurrentie: hoog gehalte aan designtechniek, elegantie in afwerkingen en comfort.

Delta

Een "medium" met superieure afwerkingen die, zelfs meer dan Fulvia, een onuitwisbare stempel zullen drukken in de geschiedenis van rally's. In 1979 ontstond een compacte 5 deuren 2 volumen, ondertekend door Giorgetto Giugiaro.

Rally 037

De Lancia -rally begint te vechten in de competities van het Wereldkampioenschap in 1982. Maar het beslissende jaar voor deze bolide is 1983: dankzij Röhrl en Alén op de eerste twee plaatsen van de Montecarlo Rally, wint de 037 Rally  het Marche World Championship. De overwinning is bijzonder belangrijk omdat het plaatsvindt terwijl de Audi met vierwielaandrijving in opkomst is, maar de Lancia slaagt erin om de prestaties van een auto te compenseren met alleen achterwielaandrijving door de betrouwbaarheid en grote efficiëntie van het hele raceteam .

SYMBOOL VAN STIJL EN ELEGANTIE

Glamour door roeping

"De sinuouse lijnen van het chassis, de verfijning van het interieur, het eclectische maar essentiële karakter. Sinds 1906 onderscheidt Lancia zich door zijn unieke stijl, synoniem voor klasse en Italiaansheid - waardoor het een icoon van levenskunst werd."

DE RALLY, RADICALE PASSIE

De legende leeft voor altijd voort

Lancia en de rally zijn voor alle liefhebbers synoniem. Cesare Fiorio richtte de HF ( High Fidelity ) op - het Lancia raceteam. Sinds 1963 is dit "acroniem" de onbetwiste koningin van rally's. Dankzij de onvergelijkbare successen van het raceteam heeft Lancia veel van zijn juwelen legendarisch gemaakt: van Fulvia tot Stratos, van 037 tot de Integrale Delta.

  

Een merk,
een levensstijl

Fashions gaan voorbij en gewoonten kunnen ook veranderen, maar de waarden die het merk Lancia leiden, blijven hetzelfde.

 

 

Mis het nieuws van de Lancia wereld niet

1 #section-models#

#selectModels#

2 #section-anagraphic#

#AnagraficText#

Required field
Required Field
Required Field
Required field
Required Field
Required Field
Required Field
* Mandatory fields
#informative_1#
#informative_2#
#informative_3# #informative_19#
#informative_8#
#informative_12#
#informative_16#
3 #section-dealer#

#dealer_title#

#dealer_new_cap#
#dealer_update#
#dealer_list#
#dealer_update#

#titolo_box_1# #nome# #cognome# #titolo_box_2#

#titolo_box_3#

#dealername#
#dealeraddress#
#dealercap# #dealerCity#